Superlördag

 
Inte den bästa bilden men igår blev det i alla fall klassisk köpt daimtårta till efterrätt för mig och mamma. Så galet gott! Det var bara hon och jag hemma så först blev det tacos, sen körde vi daimis och kaffe till "På spåret" följt av "Skavlan". Där var Petter med från hans dokumentär "Petter uteligger" som jag följde när jag var i Norge. Så gripande och så bra. Han levde på Oslos gator i 52 dygn och fick kontakt med massa andra uteliggare och det fick man följa i sex avsnitt. Det var intressant att få en inblick i deras liv. Här jag bor finns det nästan ingen uteliggare (vad jag vet eller har sett) men jag vet att det pågår runt om i hela världen. Och jag har aldrig tänkt på det innan. Så det var otroligt att få se och följa. Nu har jag fått upp ögonen för det. Jag såg två uteliggare utanför Oslos centralstation den kvällen jag skulle åka hem från Norge. Jag kollade först väldigt mycket på de, gick in men vände direkt i dörren. Jag kom på att jag hade några norska mynt i plånboken och de behövde ju inte jag så jag gick ut igen och frågade om de ville ha mynten. Tjejen som inte var jättepåverkad sken upp som en sol och tackade så hemskt mycket. 
Man behöver inte ge pengar (om man inte vill "gynna" deras drogmissbruk), utan man kan ge mat, kläder, sovsäck eller vad som helst för att underlätta deras extremt tuffa liv. Tänk på det nästa gång du ser en uteliggare.
 
Hej lördag! Det var sol och ganska klart när jag vaknade upp men nu börjar det mulna på. Tråkigt... Jag är i alla fall glad att det inte är gråmulet och regnar som det gjorde igår. Är även glad att det slutat blåsa typ storm ute.
Dagens planer är att ta en PW, kolla på lägenheten jag ska hyra, hälsa på farfar som är hemma igen efter en månad i Thailand och sen ikväll dra ut på krogen. Wiii! Var i Norge jag var ut sist så nu är det på tiden igen!
 
Är så glad! Igår efter flera dagars kollade (ärligt haha) hittade jag äntligen skor till min fest i alla fall så nu ska jag bara hitta antigen en klänning, byxderss eller topp till min fest. Känns lite lättare nu när jag börjat någonstans. Haft världens idétorka vad det gäller outfit men nu känns det lite enklare som tur är.
Min beställning från Partykungen borde komma nästa vecka också. Trodde jag skulle få sakerna igår men icke. Beställde lite ballonger och annat pynt därifrån. Var in på Pickaboo igår och tänkte köpa alla engångsartiklar till maten/fikat men de hade ingenting (???). Lite besviken blev jag över det men blev glad igen när jag hittade söta muffinsformar med  matchande små "tags" att stoppa i muffinsen och även popcornbägare i ljusrosa med vita prickar. Köpte 10 stycken för 10 kronor så de ska jag placera på borden med popcorn och chips. ÅH!!! Jag vill ha festen nuuu! 
Passade även på att baka alla 36 chokladmuffins igår. Skönt att ha det klart. Mycket kladd med tre skålar smet haha! Men de blev bra och ligger nu i frysen.
 
Nu ska jag byta om och ta mig ut på en PW. Älskar att gå och lyssna på repris av Morgonpasset.
 
Ha en fin dag!!
5 kommentarer
Linn Strömberg

Åh den dokumentären vill jag se!

Svar: Ja, den var otroligt gripande! Den finns på TV 2 Sumo men dessvärre måste man ha ett konto där :-(
Isabelle

Pauline Hurtig

tacos och diamtårta, mums!

Skogsraah

Mums vad gott!

Sigrid

Mums, både tacos och daimtårta! :)

Anita

Omnom :D