Soltorkad tomat-carbonara

 
Jag och Lovisa gjorde för ett tag sedan en vegetarisk soltorkad tomat-carbonara och jag blev helt såld! Så jag bestämde mig för att göra denna rätt som veckomat. Men för att göra det lite nyttigare så bytte jag ut den vita pastan till bönpasta och det funkar helt klart! Klart det smakar lite annorlunda men jag älskar det!! Tänk så mycket nyttigare det är!
 
Recept (2-3 personer):
 
1 burk soltorkade tomater
1 dl grädde
3 äggulor + 1 helt ägg
1 dl riven parmesan (minst) + till servering
2 minimala droppar liquid smoke (finns bland marinader och såser)
Salt & svartpeppar (helst färskmalen)
Pasta
 
Koka upp ordentligt saltat pastavatten. Under tiden: vispa ihop äggblandning och blanda i den rivna osten i en stor skål. Ställ åt sidan.

Hacka soltorkade tomater och stek tillsammans med grädde. Låt grädden tjockna till rejält. Ha i pyttelite liquid smoke. Har du i för mycket kommer det inte smaka gott alls så ta det försiktigt! Smaka av och tillsätt eventuellt mer.
Häll av pastavattnet medan pastan är sådär perfekt al dente. Häll sedan i pastan i stekpannan med grädd/tomatblandningen. Rör runt ordentligt så att all pasta täcks av sås.
Häll sedan i ägg/ost-blandningen i stekpannan och rör runt ytterligare. Se till att inte ha stekpannan på en varm platta för då kommer det bli äggröra istället för en god och krämig sås.
Servera med färskmalen svartpeppar och mer parmesan. Och gärna något färskt bröd till och en näve ruccola.

Jag hackade småtomater och färsk champinjon igår och fräste en liten stund i olja innan jag tillsatte de soltorkade tomaterna och grädden för att göra det mer "matigt".

Alltså jag ber er, testa denna rätt! Helt galet gott och nyttigt på en och samma gång.

Kram!

5 kommentarer
Netti Starby

Jag älskar sådan mat! Kram

Lydia

mums!

Anita

Gud så gott :D :D

Linnea

Måste bara fråga, hur redigerar du alla dina bilder?? Och vad använder du för filter?:D de är alltid så fin färgton på dem!!

Svar: Jag tar alltid bilderna på snap och tar det andra filtret och sparar ner, sen redigerar jag i en app på mobilen, ska kika vad den heter! Återkommer :-)
Kram Isabelle
Isabelle

Louise

Mums!!