Rom

 Vår Rom-resa började med frukostbuffé på Arlanda.
 
 
Planet gick 8.40 så vi fick åka till Arlanda vid 4-tiden på morgonen. Så man sov ganska så gott på planet vill säga.
 
 
Första lunchen i Rom! Det blev såklart en pizza. Inte så konstigt kanske. Jag tog en med någon slags parma, parmesan och ruccola. Besviken dock... Min saknade tomatsås och det saknade jag verkligen. Mina smaklökar är inte riktigt vana med en pizza utan... 
 
 
Första dagen i en ny stad är såklart lite knepig. Man hittar ingenstans och vet inte riktigt vad man ska göra. Efter lunchen så gick vi bara runt och kollade mest och kom fram till Colosseum. Sååå fascinerande byggnad. Vi gick aldrig in då köerna var enorma. Och det vill man ju inte lägga tiden på. Inte vi i alla fall. Triumfbågen ligger precis intill så den såg vi också.
 
 
Dag 2! Vi började med att gå och gå och gå tills vi äntligen kom fram till Spanska trappan. Vi gick ju massor av fel haha, därför tog det lite tid innan vi kom fram. Det var jag som lästa kartan hehe... När Albin läste den gick det bättre. Och så frågade vi massor. Det är det bästa sättet om man vill hitta rätt kom vi fram till. Och vi hade sån tur! Vi vaknade upp på fredagen till SPÖregn och åskoväder. Men när vi var klara på hotellet och började gå mot Spanska trappan så sprack det upp. Underbart! Ni ser ju själva.
 
 
Fontana di Trevi! Vilken grej! Helt klart min favorit-sevärdighet i Rom (av det vi såg).
 
 
En glass där var givet.
 
 
Pantheon var också mäktigt. Helt klart värt att gå in och kolla! Fanns även ett bra torg där utan massa bilar och trafik som vi höll till mycket vid. Massor av bra restauranger om man vill dricka/äta. Vi var på alla haha! 
 
 
Inne i Pantheon. Ett hål i taket, nio meter i diameter. 
 
 
Här tog vi vätskepaus på en av restaurangerna vid Pantheon. Jag testade Aperol som typ alla drack. Såg så himla gott och läskande ut så ville också testa. Men fyfan vad äckligt det var haha?!?! Fattar inte varför alla drack det...
 
 
Piazza Navona, älskade ställe!!! Vi gick dit efter Pantheon så det ligger i närheten. Det var väl på eftermiddagen någon gång. Det var också som ett torg utan trafik så det gillade vi. Vi slog oss ner på en restaurang där och tog varsitt glas (eller jag i alla fall, Albin tog öl som vanligt hehe). Och så beställde vi in drinkar och mer öl och vin och hade så himla trevligt. Det slutade med att det blev bruschetta till förrätt där och även middag. Jag tog en sån himla god risotto med champinjoner och vitt vin. MMMM! Helt klart den bästa rätten på hela resan! Vilken kväll det var! Helt klart det bästa på hela resan.
Efter det gick vi hem genom stan tillbaka till hotellet.
 
 
Nu minns jag inte var denna byggnad hette men fin var den i alla fall!
 
 
På lördag förmiddag hade vi kanonväder! Vi tog tunnelbanan till Vatikanstaten och Peterskyrkan. Besviken!!! Bara massa dryga försäljare som ville sälja på en guidade turer inne i Vatikanstaten. Det LACKADE jag ur på. Köerna var enorma in dit så vi skippade att gå in. Har inte så jättestort intresse. Även vid Peterskyrkan var det mycketfolk och köer. Vi tog lite kort och sen tog vi T-banan tillbaka in till Fonata di Trevi och den delen av Rom. Älskade den delen verkligen!!!
 
 
Även här vid Peterskyrkan.
 
 
Hela söndagen gick åt att resa och det blev ingen mat förutom en liten smörgås på planet. Så det första vi gjorde när vi kom bort från Arlanda och till Uppsala var att äta. Och såklart blev det tacooos!
 
Heeej! Redan onsdag imorgon. Och snart en vecka sedan vi åkte till Rom. Jag och Albin. Vilken weekend vi hade där! Vilken stad! Alla byggnader, sevärdheter, maten, drycken och så folket. Allt var hur bra som helst. Lite besviken på shoppingen men annars får staden 5/5.
 
Vi hade också tur med vädret. När vi landade i torsdags var det spöregn, åska och blixtrar. Vi kom fram till hotellet vid 14-tiden och då slutade det. Det var mulet och lite småkulet (ca 18-20 grader skulle jag tippa på). Så då kunde vi bege oss ut. Tur! 
Även lördag morgon vaknade vi upp till världens regn och åskoväder. Så vi tog lite sovmorgon, fixade oss i lugn och ro, åt frukost på hotellet och sedan begav vi oss ut. Och det sprack upp och blev kanonväder (ca 22-25 grader).
Vädret påverkar ju en hel del så jag ville typ börja grina av lycka.
Även lördagen bjöd på kanonväder. Blev regn på kvällen när vi satt vid Pantheon och åt pizza till middag. Men det var bara mysigt! Vi hade med oss paraply då SMHI visade att det skulle bli regn på kvällen. Och tack vare dem kunde vi gå hem på kvällen.
 
Jag är jättenöjd med Rom! Nu ser jag fram emot London i november. Det blir sista resan för i år. Förhoppningsvis blir den resan också bra.
 
Hoppas allt är bra med er! Det är det med mig. Kram!
0 kommentarer