Knäckig toscakaka

 
Galet god och knäckig toscakaka

2 ägg
1 ½ dl strösocker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 g smör, smält
½ dl mjölk
2 dl vetemjöl

Toscasmet

75 g smör
1 dl strösocker
2 msk vetemjöl
1 ½ msk mjölk
100 g mandelspån

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt bakpulver, vaniljsocker, smör, mjölk och vetemjöl. Rör ihop allt till en slät smet. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 20 min. Gör under tiden toscasmeten.

Toscasmet: Smält smöret i en kastrull. Tillsätt socker, mjöl, mjölk och mandelspån. Rör ihop allt till en smet och låt den sjuda på svag värme i ca 10 min. Rör om då och då.

Ta ut kakan och bred ut smeten på ytan. Grädda kakan i ytterligare ca 15 min tills toscasmeten fått fin färg.

Testa!!! Älskar vanlig sockerkaka men med detta knäckiga täcke blev den bara ännu bättre! Vet att många gillar toscakaka men har själv aldrig provat så jag slängde ihop en igår då vi skulle få besök av syster och hennes K. Mycket uppskattad blev kakan så jag rekommenderar er att testa! Mumma!

17 kommentarer
Caroline

Åh vad gott!

Louise

Åh vad gott!

MartinaOlsson

hej! allt bra? :)

Viktoria Eriksson

Åh, mums så gott! :)

♫♪ sandra

desamma :)

Elin

Lätt gott!

Jag med :) mums!

Vad gör du idag?

Emmelie

Jag verkligen älskar tosca! Så mycket att jag till och med har det på kanelbullarna :-D

MADDISENJ.SE

Yummie :D

Pauline

men å så gott

Sofia

Gud vad gott!!

Sanna Preifelt

Mumma vad gott :)

nicolinda.blogg.se

Lägg av! Åh vad gott. Jag suktas sönder här, haha.. Älskar tosca! Denna vill jag gärna testa mig på en vacker dag :D

céline

men gud så gott det låter!!

Sara

Mums så otroligt gott, underbar bild med :)

Therese Johansson

ÅH vad gott de ser ut, måste göras!
Jättefin blogg med underbara bilder!
Ha en härlig dag, kram! :)

Anita

Så himla himla gott :D

linah

åå va gott:D