Julförberedelser

 
 
 
Idag har jag julbakat! Det blev rispuffar täckta av choklad och rocky road. Mums! Jag bakar alltid rocky road till jul och följer Leilas recept. Det är en stor favorit hos min släkt! Min uppgift är nämligen att baka dessa och ta med på julafton och i år har jag även utökat med rispuffar som jag tycker är så gott! Väldigt enkelt, gott och uppskattat godis! Vad har ni bakat för julgodis? 
 
Hej måndag! Dessa dagar innan jul är väl för mysiga? Hela helgen har bara varit så mysig och rolig. Började i fredags med middag hemma hos syster. Hon bjöd oss på helstekt fläskfilé, ungsrostad potatis/grönsaker och lök & svampsås. Mums!
I lördags blev det en tur till Västerås och vi inhandlade de sista julklapparna. Väldigt mycket folk blev det på Erikslund! Men vi blev klara i god tid och begav oss hem strax efter lunch. På kvällen åkte jag till Fagersta på 18-årsfest. Riktigt roligt hade jag tills mamma och pappa ringde och ville ha skjuts från glöggfesten strax efter elva, då var det bara att åka tillbaka till Norberg och skjutsa hem dem (var nämligen nykter). Och efter det blev det sängen för mig med.
Igår var en himlans mysig dag också! Började med att jag steg upp halv åtta. Tjugo i åtta bar det iväg till Ica för handling av frulle. Mamma och pappa låg och sov och jag knallade iväg. Byn låg alldeles tyst och stilla. Och mysigt var det. Handlade med ägg, färskt bröd och lite andra godsaker till frukosten som jag överrsakade mamma och pappa med. Och så uppskattat det blev! De hade ingen aning om att jag hade varit iväg eller fixat en dunderfrukost. 
Efter det blev det en långpromenad. Solen sken och det var några minus och frost överallt. Oslagbart fint!
Städade av rummet, tog en välbehövlig dusch och efter det stod jag, mamma och pappa i köket hela eftermiddagen och förberedde inför kvällens "minijulbord" (som inte blev så litet).
Syster, hennes K och farfar kom vid fem och vi avnjöt den ljuvliga maten, Janssons, köttbullar, prinskorv, lax, sill, julskinka, knäcke och massa annat gott. Proppmätta blev vi! Syster hade köpt med kex och ost men inte ville vi ha det... Men efter några timmar kom min kusin och hennes kille som bor i Karlstad förbi och vi dukade fram kex och ost och oj vad vi åt haha. Sancka om paltkoma hela kvällen... Men det var en jättemysig dag/kväll!
Och idag. Också en riktig mysdag! Klev upp, åt frulle, min kusin kom förbi med deras hund Baloo och jag och syster tog en långsväng med han i det fina vädret. Julbakat, pyntat granen och bara tagit det lugnt. Skönt! Kvällen blir också lugn, det behövs efter helgen!
Imorgon blir det uppesittarkväll här hemma. Samma gäng som var här och åt igår kommer imorgon och det blir hemmagjord pizza, glass och Bingolotto. Wiho!
Och efter det är det julafton! Som jag längtar!
Vad har ni gjort i helgen och vad ska ni göra fram till julafton?
 
Puss fina ni!!!
 
 
Även har jag hunnit med att pynta granen idag. Pappa tog upp den och satte i belysningen, och jag skötte resten! I år blev det röda och silvriga kulor och lite vita flingor/stjärnor. Ingen stjärna på toppen och inget glitter. Jag tycker inte att det behövs! Det blev riktigt tjusigt ändå. Och som jag längtar efter att få slita upp alla klappar ;-) Längtar ni till julafton?
11 kommentarer
Emma Grann Fotografi

Men åååh vad gott!

Klara Andersson

ÅÅ vad kul med julbak!

michelle bergström

Själv har jag bakat knäck nu ikväll :) Så gott med rocky road, åt det för första gången förra året och nu är den verkligen en favorit! :) Fin gran!

Amanda Jona [SPONTAN]

Åh så fin granen blev!

Anita

Åå, så mysigt :D

Sara

Åh så gott ! Vad fin granen blev med :)

Viktoria Eriksson

Nam så gott! :) mysigt med gran :)

Isabell

Åh va kul med julbak!
Hade tänk baka igår men va dålig hela dagen igår så det blev inte :( dom andra i familjen gjorde det istället! :)

Ha en fortsatt fin kväll!
Kram

MATILDA

Åh så mycket gott :D Och så fin gran!

anniepiie

nom nom, ser gott ut! :D

linahh

åå va gott:) ! så fina bilder<3